شبیه سازی انستیتو مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو؛ جنگ میان ایران و اسرائیل این گونه خواهد بود

0
43



شبیه سازی انستیتو مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو؛ جنگ میان ایران و اسرائیل این گونه خواهد بود


|


۱۴۰۲/۰۵/۰۸ ۱۵:۰۰:۰۰

یکی از کارشناسان برجسته رسانه‌ای اسرائیل در زمینه مسائل نظامی و دفاعی است. او در ۲۵ سال گذشته خبرنگار نظامی و تحلیلگر دفاعی روزنامه «هاارتص» بوده است. او در این نقش به طور گسترده در مورد جنگ مداوم اسرائیل با سازمان‌های فلسطینی، انتفاضه فلسطینیان و درگیری اسرائیل با ایران و حزب‌الله لبنان نوشته است. هم‌چنین، هارل مجری برنامه هفتگی رادیویی در مورد مسائل دفاعی بوده است که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی از رادیو ارتش اسرائیل پخش شد. او اغلب در ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی اسرائیل و هم چنین در ایستگاه‌ها و روزنامه‌های آمریکایی و بریتانیایی به عنوان مفسر سیاسی و تحلیلگر در برنامه‌ها حاضر شده است. «آموس هارل» همراه با «آوی ایساچاروف» یکی از نویسندگان کتاب «جنگ هفتم: چگونه پیروز شدیم و چرا جنگ با فلسطینیان را باختیم»؟ درباره انتفاضه دوم فلسطینیان بود کتابی که در سال ۲۰۰۴ میلادی به زبان عبری منتشر شد. این کتاب در اسرائیل پرفروش بوده و به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز ترجمه شده است.

به گزارش فرارو به نقل از هاارتص؛ در حالی که اسرائیل به دلیل بحران داخلی خود فلج شده تفاهم واشنگتن با ایران وارد مرحله اجرایی شده است. هر دو کشور به وضوح برای آرام کردن اوضاع تلاش می کنند.

هدف دولت بایدن روشن است: حفظ سکوت در جبهه ایران و همزمان متوقف شدن پروژه هسته ای آن کشور تا پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در نوامبر ۲۰۲۴ میلادی.

دولت بایدن هم چنین به شدت تلاش می کند تا به پیشرفت در روابط اسرائیل و عربستان سعودی دست یابد در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در این باره ملاحظاتی دارند.

واشنگتن در ازای پیشرفت با اسرائیل نسبت به خواسته های سعودی ها از خود انعطاف نشان می دهد. مقام های دفاعی اسرائیل معتقدند که به ریاض وضعیتی مشابه اسرائیل در زمینه تامین تسلیحات پیشرفته اعطا خواهد شد.

واشنگتن هم چنین به درخواست ریاض مبنی بر اجازه دادن برای راه اندازی یک پروژه هسته ای غیر نظامی روی خوش نشان داده است. برای نتانیاهو عادی سازی روابط با عربستان سعودی کارت اصلی او به منظور بهبود وضعیت سیاسی خود در داخل و خارج از کشور است.

با این وجود، آرامش فعلی در مورد ایران ممکن است گمراه کننده باشد.

براساس یک طرح فرضی جنگی که هفته گذشته توسط انستیتو مطالعات امنیت ملی در تل آویو ارائه شد اگر ایران اورانیوم را تا ۹۰ درصد غنی‌سازی کند، ممکن است جنگ در منطقه آغاز شود.

رهبران ارشد سیاسی و نظامی سابق اسرائیل، ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی در این شبیه سازی مشارکت داشته اند.

آموس هارل در مورد طرح فرضی مذکور مدعی شد: در این طرح فرضی و سناریو احتمالا چند دانشمند هسته ای ایران به طرزی مشکوک در داخل آن کشور ترور می شوند. در این سناریو پس از غنی سازی ۹۰ درصد اورانیوم توسط ایران در واکنش به آن ترور، امریکایی ها از عملیات مستقیم اسرائیل در ایران حمایت می کنند. اسرائیل وارد عمل می شود و و تاسیسات هسته ای ایران را منهدم می کند. در آن مرحله کشورهای مختلف سعی می کنند اوضاع را آرام کنند. با این وجود، ایران از طریق شلیک موشک توسط حزب الله و شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه به مواضع اسرائیل پاسخ می دهد. سپس اسرائیل به تاسیسات ساخت تسلیحات حزب الله در لبنان حمله می کند. واشنگتن به ایران اولتیماتوم می دهد تا تمام اقدامات خصمانه خود را ظرف ۲۴ ساعت متوقف کند اما تهران به حملات موشکی خود علیه اسرائیل و اهداف آمریکایی در منطقه ادامه خواهد داد. طی پنج روز اسرائیل وارد یک جنگ منطقه ‌ای علیه ایران، حزب‌ الله و شبه ‌نظامیان شیعه می شود و ایالات متحده به اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران کمک خواهد کرد. در آن سناریوی فرضی واشنگتن که گمان می کرد واکنش محدودش تهران را مهار خواهد کرد خود را عمیقا درگیر یک جنگ تمام عیار خواهد دید. ایران و حزب ‌الله نیز درگیر جنگ منطقه‌ای خواهند شد که احتمالا نمی خواستند. تمام تلاش های آنان برای تنش زدایی شکست خواهد خورد. پاسخ ‌های نظامی که طرف آغازگر آن را محدود قلمداد می کرد توسط طرف مقابل به‌ عنوان امری تلقی می‌شود که آن را وادار می سازد تا پاسخ دهد. هیچ سازوکار خوبی برای ارسال پیام از طربق نیروی نظامی وجود نخواهد داشت.

در این سناریو اشاره می شود که عربستان سعودی از خط امریکا و اسرائیل پیروی خواهد کرد اگرچه خود شخصا هیچ اقدامی را علیه ایران انجام نخواهد داد. اروپا تقریبا به طور کامل بر جنگ اوکراین متمرکز خواهد بود و به سختی در خاورمیانه درگیر خواهد شد.

برای حامیان نتانیاهو نتایج این سناریوی جنگی، ممکن است کشاندن ایالات متحده با قابلیت های نظامی گسترده و موقعیت بین المللی قوی خود به سمت حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد.

با این وجود، این ممکن است نتیجه گیری درستی نباشد. بازی در حالی به پایان می رسد که کل منطقه در آتش شعله ور خواهد بود و اسرائیل بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد: حملات بی سابقه در جبهه داخلی.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید