در حال حاضر بخش خصوصی کشور هیچ میلی به همکاری بیشتر با دولت برای تولید برق ندارد / نرخ تورم هم آنقدر شدید است که افراد با چند ماه تاخیر در وصول مطالباتشان هم آسیب جدی می‌بینند/ در صورت عدم حل بحران انرژی در سه سال آینده، دچار یک مشکل بسیار خطرناک و فرونشست صنعتی خواهیم شد / شخص رئیس جمهور باید ورود کرده و یک فرد را به عنوان مدیر حل ناترازی برق مشخص کند

0
40


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بحران ناترازی انرژی در فصل تابستان با کمبود برق خود را نشان می‌دهد. این مسئله ضمن تعطیلی صنایع به مدت دو روز در هفته، منجر به کاهش ارزآوری کشور، کاهش درآمد دولت و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی عظیمی می‌شود که شاید در کوتاه مدت قابل رویت نباشد، اما در بلند مدت اثرات سخت خود را نشان می‌دهد.

آرش نجفی، رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی، درباره راهکار حل ناترازی برق به «انتخاب» گفت: سیاست احداث نیروگاه‌های جدید تنها بخشی از ناترازی را می‌تواند برای ما حل کند. نسخه موثر کافی برای حل ناترازی توسعه تولید نیست؛ لذا باید همزمان در زمینه چند محور فعالیت شود تا بتوانیم اقتصاد برق کشور را نجات دهیم. در حال حاضر بخش خصوصی کشور هیچ میلی به همکاری بیشتر با دولت برای تولید برق ندارد. به این دلیل که در وصول مطالبات درگیر است، نرخ تورم هم آنقدر شدید است که افراد با چند ماه تاخیر در وصول مطالبات شان هم آسیب جدی می‌بینند. در حالیکه برخی مواقع پیش آمده که در حد یکسال هم تولید کنندگان و پیمانکاران برق با تاخیر مطالبات مواجه شده‌اند. با ساختار امروز وزارت نیرو، در صورت حمایت دولت و تعامل با بخش خصوصی و تامین نظر آن در حوزه مطالبات، دیگر بخش‌های خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند.

او در ادامه درباره توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد: آنچه امروز در مورد نیروگاه‌داری بحث می‌شود توسعه نیروگاه‌های خورشیدی است. این موضوع باید از سوی دولت با سرمایه‌گذاری همراه شود. دولت باید گارانتی به سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های خورشیدی بدهد. با جدیت می‌توان در سه سال صنعت برق کشور را احیا کرد و انرژی‌های خورشیدی و بادی را توسعه داد تا ناترازی برق حل شود. ناترازی برق تاثیر بسیار مهمی در جی. دی. پی کشور و ارتقاع طرح اقتصادی و تولیدی و صادراتی و حضور ایران در بازار‌های جهانی دارد. از سوی دیگر تاثیر مهمی نیز بر تامین ارز کشور دارد. اگر در حوزه تجدیدپذیر‌ها کار کنیم ناترازی گاز زمستانه هم حل می‌شود. بخشی از نیروگاه‌های ما که در زمستان گاز مصرف می‌کنند، در صورت این کار گاز صرفه‌جویی شده و فشار به نیروگاه‌های خورشیدی منتقل می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی، : ما بالای ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز روزانه در زمستان داریم که باید در اصلاح ساختار سیستم گرمایشی منازل پیگیری شود. دولت طرح تصویب بخاری‌ها را مصوب کرده است. ما در تعامل با دولت کاری که پیش می‌بریم تولید بخاری کم مصرف گرید A است. دولت نیز چند جلسه برای تامین سرمایه با ما گذاشته است. در حوزه نیروگاهی وزارت نیرو در یکسال گذشته تعامل خوبی را با اتاق بازرگانی داشته‌اند. اگر ناترازی گاز را در سه سال آینده حل نکنیم، قاعدتا به سمتی خواهیم رفت که ممکن است collapse کنیم و بسیاری از مشکلات ما قابل رفع شدن به راحتی نیست. ما دچار یک مشکل بسیار خطرناک و فرونشست صنعتی خواهیم شد.

نجفی گفت: به نظر من باید شخص رئیس جمهور به این حوزه‌ها ورود کند و از ظرفیت ماده ۱۲۷ قانون اساسی استفاده کند. رئیس جمهور یک فرد را به عنوان مدیر حل ناترازی برق مشخص کند تا این کار به صورت ساختاری و ستادی حل شود. نهاد‌های مختلف با هم درگیر‌اند و انسجامی در حرکت رو به جلو برای مدیریت انرژی نداریم.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید