تاییدیه آتش نشانی | سایت انتخاب

0
39


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تاییدیه آتش نشانی

تمامی ساختمان ها ملزم به رعایت دستورالعمل های ایمنی مورد تایید سازمان اتش نشانی و استاندارد های ملی هستند. رعایت این دستورالعمل ها جهت صدور پایان کار ساختمان نیز الزامی می باشد. مواردی که در دستورالعمل های ایمنی آمده است شامل سیستم اعلام و اطفا حریق، شبکه برق اضطراری، ایمنی در معماری و سیستم تهویه پارکینگ هستند که بسته یه نوع ساختمان پیاده سازی می گردند. تاییدیه آتش نشانی در صورت رعایت دستورالعمل های اشاره شده توسط سازمان اتش نشانی صادر می شود.

چه ساختمان هایی نیاز به اخذ تاییدیه آتش نشانی دارند؟

به طور کلی در طی چند سال اخیر تمامی ساختمان های در حال ساخت با کاربری های مختلف که نیاز به پایان کار و یا تغییر کاربری دارند، ملزم به اخذ تاییدیه اتش نشانی می باشند و از طرفی طبق قوانین مقرر شده کلیه اماکن تجاری، اداری و مراکز درمانی خصوصی و دولتی موجود (ماننده دندان پزشکی ها، دام پزشکی ها، بیمارستان ها، فیزیوتراپی ها، مراکز جراحی محدود، چشم پزشکی ها، مطب ها، مراکز سوء مصرف مواد مخدرو…) نیازمند تاییدیه آتش نشانی هستند.

برای اخذ تاییدیه اتش نشانی به چه مدارکی نیاز می باشد؟

مدارکی که برای دریافت تاییدیه آتش نشانی نیاز است عبارتند از:

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی کارت ملی مالک
  • نقشه های دارای تاییدیه شهرداری
  • فیش پرداخت عوارض مربوط
  • نقشه های معماری ساختمان و یا برگه دستورالعمل اتش نشانی برای ساختمان های اماکنی
  • نامه شهرداری

مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی چگونه می باشد؟

اولین مرحله انتخاب شرکت مشاور و مجری ذیصلاح که تاییدیه صلاحیت از سوی سازمان اتش نشانی دارد می باشد. سپس با ارائه مدارک مورد نیاز و عقد قرارداد مراحل دریافت تایییدیه آتش نشانی آغاز می گردد؛ پس از آن متقاضی لازم است فرم انتخاب شرکت مشاور که دارای مهر و امضاء شرکت می باشد (جهت دریافت فرم به سایت  rasamtejarat.irمراجعه نمایید) را تکمیل نموده و در خصوص ساختمان های در حال ساخت به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر و ثبت فرم مراجعه نموده و برای ساختمان های اماکنی به سازمان آتش نشانی مراجعه نماید. پس از انجام این مراحل پرونده توسط سازمان آتش نشانی به کارتابل شرکت مجری ارجاع شده و مراحل مربوطه را مطابق خدمات مورد نیاز و ضوابط اتش نشانی توسط شرکت مشاور اجرا می گردد. و بازدید نهایی پس از انجام تمامی موارد مطابق ضوابط سازمان آتش نشانی انجام شده و در صورت تایید توسط آن سازمان تاییدیه صادر می گردد.

تاییدیه آتش نشانی

خدمات مورد نیاز جهت دریافت تاییدیه اتش نشانی

شرکت های فعال در حوزه خدمات تاییدیه آتش نشانی شامل شرکت های مجری، طراح، ناظر و مشاور هستند. که هر کدام بسته به نوع پروژه خدماتی را در این حوزه ارائه می نمایند.

هزینه اخذ تاییدیه اتش نشانی

هزینه اخذ تاییدیه اتش نشانی را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  1. هزینه طراحی و اجرای سیستم های مورد نیاز
  2. هزینه خدمات مشاوره، نظارت و دریافت تاییدیه
  3. هزینه خدمات تعمیر و نگهداری سیستم اعلام و اطفا حریق

نرخ تعمیر و نگهداری به صورت سالیانه مشخص می گردد و نرخ هر سال به عوامل مختلفی از جمله متراژ و نوع کاربری ساختمان (مسکونی، تجاری، اداری و درمانی) بستگی دارد. جهت اطلاع از تعرفه به صفحه تاییدیه آتش نشانی شرکت ورنا مراجعه نمایید. هزینه اجرای سامانه اعلام و اطفا حریق به عوامل مختلفی از جمله نوع طراحی سامانه، متراژ مکان مورد نظر و نوع برند تجهیزات بستگی دارد.

مدت زمان اعتبار تاییدیه آتش نشانی برای صدور پایان کار

به این نکته دقت داشته باشید که در زمانی که تاییدیه برای پایان کار توسط اتش نشانی صادر می گردد پیمانکار یا سازنده تنها ۶ ماه زمان برای دریافت پایان کار ساختمان دارد در غیر این صورت متقاضی لازم است مجدداً درخواست اخذ تاییدیه اتش نشانی را بدهد.

شرکت های مورد تایید سازمان آتش نشانی

مالکین و کارفرمایان و سازندگان ساختمان ها و اماکن جهت دریافت پایان کار و یا تاییدیه ایمنی نیاز به یک شرکت مشاور که دارای تاییدیه از سوی سازمان اتش نشانی می باشد دارند. لیست شرکت های مورد تایید سازمان آتش نشانی در سایت آن سازمان درج شده است. شرکت ورنا یکی از شرکت های مشاوره و مجری در زمینه اعلام و اطفا حریق، تهویه دود، ایمنی در معماری و دارای صلاحیت از سازمان آتش نشانی می باشد که خدمات خود را با بازدید رایگان ارائه می دهد.

تاییدیه آتش نشانی در مراکز درمانی

طبق ضوابط موجود که توسط وزارت بهداشت برای صدور پروانه مقرر شده است، تمام مراکزی که زیر نظر آن وزارت خانه فعالیت می نمایند الزام دارند نسبت به دریافت تاییدیه اتش نشانی اقدام نمایند. اخذ تاییدیه اتش نشانی در کلینیک ها، مراکز ترک اعتیاد، فیزیوتراپی و… برای حفظ سلامت و ایمنی تمام کارکنان و مراجعه کنندگان الزامی می باشد.

در ابتدا کارشناسان آتش نشانی بازدید کلی از مراکز درمانی انجام داده و سپس نکات و دستورالعمل های الزامی برای اخذ تاییدیه اتش نشانی را ابلاغ می نمایند. و بعد از اجرای تمامی دستورالعمل ها و برسی نکات تعیین شده توسط کارشناس مربوطه، سازمان آتش نشانی مجدداً بازدید به عمل نموده و در صورت نبود مغایرت تاییدیه صادر می شود.

نکات مورد برسی توسط کارشناس مربوط جهت اخذ تاییدیه اتش نشانی شامل سیستم اعلام و اطفا حریق، سیستم تخلیه دود، راه های خروج، اندازه جانپناه ها و شرایط پارکینگ ها می باشد.

 

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید