نفس‌های آخر «داروگر تهران»؛ سه ماه از بلاتکلیفی کارگران تعدیلی گذشت / «مدیریت شرکت اعلام کرده کارگرانی می‌توانند به کارخانه بازگردند که شرایط نامناسب مالی کارخانه را بپذیرند»

0
51


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: حدود سه ماه از بلاتکلیفی شغلی نزدیک به ۵۰کارگر تعدیلی کارخانه داروگر تهران می‌گذرد و طبق گزارش کارگران؛ فعالیت این کارخانه با ۳۳کارگر همچنان ادامه دارد. کارگران تعدیلی نیز در خارج از کارخانه پیگیر وصول مطالبات خود هستند.

جمعی از «کارگران بیکار شده داروگر تهران» خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی و وصول مطالبات خود شدند.

کارگران اظهار کردند: کارخانه داروگر تهران که در کیلومتر ۱۷جاده قدیم تهران به کرج واقع شده است، از روزهای نخست خرداد ماه سال جاری به دلیل مشکلات مالی برای چندمین بار به حالت تعطیلی موقت درآمد، بنابراین کارگران شاغل در آن؛ قبل و بعد از تعطیلی؛ طی چند مرحله تعدیل و بیکار شدند که در نهایت حدود ۵۰کارگر با سوابق حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۵ سال با ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار پیگیر مطالبات خود هستند.

در این زمینه یکی از کارگران داروگر تهران، گفت: هر چند کارفرما فعالیت کارخانه را بعد از چندین مرحله وقفه از سر گرفت اما تعداد کمی (حدود ۳۳ نفر) از کارگران به کار سابق خود بازگشتند و هم اکنون حدود ۵۰ کارگر دیگر در بیرون از کارخانه پیگیر بازگشت به کار و وصول مطالبات خود هستند.

او در تشریح مشکل بیکاری خود گفت: در حدود سه ماهی‌ که بیکار بوده‌ام در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کرده‌ام اما به دلیل شرایط سنی‌ام؛ تا این لحظه هیچ کاری برای من و شمار دیگری از همکارانم پیدا نشده است.

او با اشاره به اینکه با رفع کامل مشکلات کارخانه داروگر تهران، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰کارگر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد، افزود: کارگرانی که در بیرون کارخانه در انتظار کار هستند، مشکلات معیشتی زیادی دارند. فقط تعداد محدودی با انجام کارهای نظیر دستفروشی، مسافرکشی و نگهبانی واحدهای تولیدی و مسکونی؛ معیشت خود را تامین می‌کنند اما مابقی هنوز نتوانسته‌اند برای خود شغلی پیدا کنند.

او گفت: درحالی من و سایر همکارانم به دنبال ایجاد شرایط برای بازگشت به کار هستیم که مسئولان استانی می‌توانند مشکلات مالی این کارخانه را برطرف کنند.

به گفته این کارگر؛ مدیریت شرکت داروگر در شرایطی که به دلیل مشکلات اقتصادی حتی قادر به پرداخت دستمزد کارگران موجود نیست اعلام کرده؛ کارگرانی می‌توانند به کارخانه بازگردند که شرایط نامناسب مالی کارخانه را بپذیرند.

وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی مسئولان استان تهران در پیگیری وضعیت کارگران شاغل و بیکار شده شرکت داروگر تهران، افزود: در حال حاضر دو خط شامپو کوزه‌ای و مایع ظرفشویی ریکا فعالیت خود را آغاز کرده و ما انتظار داریم کارفرما مطالبات کارگرانی که سالهای عمر خود را در این کارخانه سپری کرده‌اند را زودتر پرداخت کند.

طبق اظهارات وی؛ هر یک از کارگران تعدیل شده داروگر با حداقل ۱۰ یا حداکثر ۲۵ سال سابقه کار در آستانه بازنشستگی هستند اما به دلیل عدم تسویه حساب و فاصله بیمه‌ای که بعد از بیکاری در سوابق بیمه‌ای آن‌ها ایجاد شده، امکان بازنشسته شدن برایشان فراهم نمی‌شود.

یکی دیگر از کارگران با انتقاد از طولانی شدن روند پیگیری پرونده کارگران در سامانه جامع روابط کار گفت: با اعتراضات مکرر کارفرما، مسیر احقاق حق کارگران اخراجی داروگر  طولانی شده است. کارگران مطالبات سنواتی، اضافه کار، حق مرخصی‌های چندین ماهه و دست‌کم ۱۰ ماه حق بیمه پرداخت نشده طلبکارند که مسیر طولانی رسیدگی به پروندهای کارگری آن‌ها را مستاصل کرده است.

به گفته این کارگر؛ بعد از سه ماه بیکاری هنوز هیچیک از کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نگرفته‌اند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید