حجت‌الله عبدالملکی: بسته سرمایه گذاری ۱۰ میلیاردی در ایران مورد استقبال شدید سرمایه‌گذاران ارمنستانی قرار گرفت

0
49


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: حجت‌الله عبدالملکی در نمایشگاه هفته دولت با یادآوری این‌که با نرخ رشد اقتصادی نزدیک به صفر و خیلی کم در سال‌های قبل مواجه بودیم، اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر رشد اقتصادی به بالای ۴ درصد رسیده‌ایم.

وی با ا شاره به دلایل این رشد اقتصادی، ادامه داد: دلیل بخشی از رشد اقتصاد اصلاح نظام حقوق کارگران، نظام بانکی، صدور مجوزها و … اتفاق افتاد. در حوزه صدور مجوزها دیگر معضلی نداریم و مجوزها به سرعت صادر می‌شود.

وی بیان کرد: به عنوان مدیر میانی می‌گویم نتوانستیم کارهای بسیار زیاد انجام شده در دولت را به گوش مردم برسانیم. حتی این ضعف در اطلاع‌رسانی منجر به این شد که دشمنان در فضاهای خاص مانند بازار ارز اخلال‌گری کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌که بخشی از افزایش نرخ ارز ناشی از جوسازی ایجاد شده توسط یک جریان متخاصم و معاند بود، اضافه کرد: دولت نتوانست فضای رسانه‌ای را مدیریت کند، در حالی که ما گشایش‌های ارزی بسیار جدی داشته‌ایم ، ضمن این‌که فروش نفت بسیار زیاد شد و منابع ارزی بلوکه شده نیز آزادسازی.

عبدالملکی با یادآوری این‌که در گذشته می‌گفتیم با دیپلماسی و گفت‌وگو می‌توان پول‌های بلوکه شده را آزاد کرد، اظهار کرد: دولت قبل اقدام جدی در این رابطه انجام نداد. یبا این‌که در دولت سیزدهم منابع ارزی در حد عالی تامین شد اما به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی شاهد افت و خیزهایی در بازار ارز بودیم.

وی افزود: فضای کشور به سمت تولید رفته و رفاه مردم تکان خورده است.

وی با اشاره به این‌که جهانی‌سازی و مردمی‌سازی مناطق آزاد به‌عنوان ۲ راهبرد در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: در رابطه با جهانی‌سازی، هم اکنون بیش از ۷۰ درصد ترانزیت کشور و یک سوم صادرات غیرنفتی از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مناطق آزاد صورت گرفته است، گفت: ما چند برنامه را در مناطق آزاد شروع کرده‌ایم که یکی از آنها ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای دیگر است. در الگوسازی مناطق مشترک بین‌المللی ،‌ جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشرو است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به این‌که ۵۰ الگو برای ایجاد منطقه آزاد مشترک طراحی کرده و با ۲۱ کشور در حال مذاکره هستیم،‌ افزود: با ۵ کشور در این زمینه تفاهمنامه امضا کرده‌ایم و با ۲ کشور در مرحله انتخاب منطقه برای ایجاد منطقه آزاد مشترک قرار داریم.

عبدالملکی گفت: در این راستا برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با ارمنستان در مرحله نهایی امضای قرارداد هستیم.

وی تاکید کرد: همچنین برای جهانی‌سازی، فرصت‌های سرمایه گذاری در مناطق آزاد را برای سرمایه‌گذاری خارجی معرفی می‌کنیم. در این راستا ۸۵۰ بسته سرمایه‌گذاری تدوین شده است. دیروز ۷۰۰ بسته در ارمنستان به ارزش ۱۰ میلیارد یورو معرفی شد که مورد استقبال شدید سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ارمنی قرار گرفت. همین موضوع را با سرمایه‌گذاران اماراتی،‌عراقی و چینی داشته‌ایم و بیش از ۱۰۰ بسته بازاریابی و سرمایه‌گذار مشخص شده و کارها پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: تراز تجاری مناطق آزاد در دولت سیزدهم مثبت شده به‌طوریکه در سال گذشته ۷۷۰ میلیون تراز تجاری مناطق آزاد مثبت بود و با احتساب مناطق ویژه اقتصادی تراز تجاری ۱۳ میلیارد دلار مثبت بوده است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید