سرما تولید زعفران خراسان رضوی را ۶۰ درصد کاهش داد

0
21


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تولید زعفران در این استان به علت سرما و تغییرات اقلیمی به میزان حدود ۶۰ درصد نسبت به سالهای گذشته کاهش یافت.

غلامحسین ساربان افزود: تولید زعفران در خراسان رضوی از ۳۳۰ تن در سالهای عادی به حدود ۱۴۰ تن در سال زراعی گذشته کاهش یافت.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی ۹۲ هزار هکتار بوده است، بیان کرد: گیاه زعفران از عوامل اقلیمی و دمایی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و متاسفانه تغییرات اقلیمی سال اخیر آبی و سرمای دیماه پارسال به شدت بر میزان تولید این محصول اثر منفی گذاشته است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ۲ پارامتر دما و بارندگی در میزان برداشت محصول زعفران به شدت تاثیر گذار هستند، ادامه داد: در مزارع جوان زیر کشت زعفران که ۲۰ درصد اراضی زیر کشت را تشکیل می‌دهد، برداشت محصول طبق استاندارد بوده است.

ساربان گفت: امسال هزینه کشاورزان زعفران کار به شدت بالا رفته و موجب فشار اقتصادی بر کشاورز شده و این موضوع رغبتی برای ادامه کشت در سال آینده برای کشاورزان باقی نگذاشته است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: هم اکنون ۷۶ درصد سطح زیر کشت زعفران کشور در خراسان رضوی قرار دارد.

سرمای کم سابقه ۱۵ سال اخیر در نیمه دی ماه هشت هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به کشاورزی استان خراسان رضوی خسارت زد.

بیشترین خسارت مربوط به محصولات باغی در سطح ۱۳۴ هزار هکتار معادل ۶۷ درصد کل خسارات وارده به بخش کشاورزی استان به مبلغ پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان است.

 از این میزان بیشترین خسارت، به ۹۱ هزار هکتار مزارع زعفران به میزان سه‌ هزار و۲۸۳ میلیارد تومان وارد شده است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید