قیمت جدید دام زنده اعلام شد؛ ۳۰ دی ۱۴۰۲

0
14


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تشریح دلایل افزایش تا بیش از ۱۰۰ هزار تومانی قیمت گوشت در ۲ ماه اخیر، چگونگی افزایش عرضه گوشت در بهار و تابستان آینده را تشریح کرد و وعده داد که اواخر امسال و اوایل سال آینده قیمت گوشت به نرخ تعادلی ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان باز خواهد گشت.

 

افزایش قیمت گوشت در هفته های گذشته، به بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان مجدد خبرساز شده و نگرانی خانواده ها از تامین این کالای اساسی را افزایش داده است. در این زمینه، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تلویزیونی، دلایل این افزایش و اقدامات در دست اجرا را برای تعادل بخشی به این بازار تشریح کرد. اظهارات این مقام مسئول، نشان می دهد مجموعه ای از ۵ عامل در سال گذشته و امسال، موجب شده تا عرضه گوشت به بازار با محدودیت مواجه شود. با این حال برنامه تنظیم بازار با افزایش عرضه و واردات به گونه ای است که انتظار می رود در بهار و تابستان سال آینده افزایش عرضه گوشت قرمز به بازار و افت قیمت را شاهد باشیم.  

 

 افزایش ۱۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت در ۲ ماه

به گزارش خراسان، بازار گوشت در هفته های اخیر شاهد افزایش نرخ بوده است. بررسی های میدانی حاکی از این است که در دو ماه اخیر قیمت این کالای اساسی در حدود ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته و همزمان با رسیدن آن به ۱۰۰ هزار تومان فراتر از قیمت جهانی، نرخ آن به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. از آن جایی که در این روزها شاهد نوسان افزایشی نرخ ارز به دلایل مقطعی هستیم، برخی دلیل افزایش قیمت گوشت را به این مسئله نسبت می دهند. با این حال، شواهد حاکی از این است که این رشد قیمت ها دلایل اساسی تری دارد به طوری که خاندوزی وزیر اقتصاد نیز دوشنبه هفته گذشته و در جمع ائمه جمعه کشور اظهار کرد: تثبیت نرخ ارز، مسکن و کالاهای مهم از موفقیت های دولت است، اما استثنائاتی مانند نرخ گوشت قرمز وجود دارد که مسئله اش هنوز حل نشده است.

 

افت پشتوانه دامی کشور در سال گذشته

در جست وجوی چرایی افزایش قیمت گوشت، یک سرنخ  مهم ماجرا به سال گذشته برمی گردد، یعنی بازه زمانی که در آن، پشتوانه دامی کشور تحت تاثیر دو عامل مورد تهدید قرار گرفت و افت کرد. در این زمینه پیمان پاک قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: سال قبل به واسطه یکی دو سال خشکسالی پشت سر هم و همچنین افزایش هزینه دامدار به علت حذف ارز ترجیحی، پشتوانه دامی کشور به واسطه عرضه بیشتر دام و به خصوص دام‌های مولد به کشتارگاه دچار آسیب شد. وی توضیح داد: سالانه در کشتارگاه های ما چیزی در حدود ۱۱ میلیون راس دام سبک عرضه می شد. با این حال این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیون و در سال ۱۴۰۱ به ۱۷ میلیون راس رسید. یعنی در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، جمعاً حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون راس دام  به کشتارگاه ها رفته است. اما امسال ، (غیر از آذر و دی)، عرضه دام به حدود سطح سال  ۱۳۹۹ یعنی ماهانه ۹۰۰ هزار راس دارد می رسد.

 

۲ دلیلی که دامداران در آذر و دی، کمتر دام عرضه کردند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه، با بیان این که در سال جاری برای ترمیم زنجیره های تولید برنامه ریزی شد، اظهار کرد: در این راستا تامین به موقع نهاده (جو) انجام شد و در کنار تولید خیلی خوب این نهاده در داخل، واردات آن بیش از ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. این مسئله باعث شد تا جو با قیمتی حدود سه تا چهار هزار تومان زیر قیمت مصوب در سامانه بازارگاه عرضه شود،یعنی اگر قیمت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود، ما، بین ۶۵۰۰ تا ۸ هزار تومان عرضه جو را داشتیم. این افزایش عرضه نهاده که جذابیت برای تولید دام را افزایش می دهد، به همراه جذاب تر شدن قیمت ها، دامداران را ترغیب کرد تا در ماه های زایش و پرواربندی دام یعنی آذر و دی، دام های خود را نگه دارند (و به کشتارگاه نفرستند). بر این اساس در سه ماه اخیر، زایش و پرواربندی دام بیش از ۲۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این موضوع نوید این را می دهد که در بهار و تابستان سال آینده عرضه گوشت ۲۵ درصد افزایش یابد. موضوعی که اثر مثبتی بر کاهش قیمت ها در آن زمان خواهد داشت.

 

تاثیر مثبت واردات بر روند اخیر قیمت ها در بازار

معاون وزیر جهاد در ادامه با بیان این که تا اواسط آذرماه، تثبیت قیمت به واسطه واردات کنترل شده بود، اظهار کرد: این واردات جمعاً ۵ درصد کل تولید دام کشور نمی‌شود، اما به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنیم که بتواند کنترل و تنظیم گری کند. با این حال در یک ماه اخیر به دلیل تعطیلات ژانویه و همچنین به این دلیل که در شش ماه دوم سال، به علت سرما، صرفاً از کشورهای خاصی در نیمکره جنوبی باید دام وارداتی را تامین کنیم، واردات کاهش یافت. این موضوع به همراه افت عرضه کشتارگاه ها جهش قیمتی هفته های گذشته را رقم زد. با این حال، از حدود دو هفته قبل با افزایش واردات، قیمت، تثبیت شده و حتی کاهش اندکی نیز پیدا کرده است. پیش بینی می شود این روند تا اسفندماه که از نیمه دوم آن عرضه داخلی دام افزایش بیشتری پیدا کند، نزولی خواهد بود. به گفته پیمان پاک، قیمت تعادلی که پیش بینی می شود گوشت قرمز (گوسفند) تا اواخر امسال و اوایل سال آینده به آن برسد، ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است.

 

قیمت جدید دام زنده:

قیمت جدید دام زنده اعلام شد؛ ۳۰ دی ۱۴۰۲



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید