معاون وزیر اقتصاد: مردم دیگر انتظار جهش قیمت‌ها را ندارند

0
51


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: معاون وزیر اقتصاد گفت: اگر شرایط امروز را با زمستان سال گذشته مقایسه کنیم کاملا مشخص است که مردم انتظار جهش قیمت‌ها را ندارند.

علی روحانی درباره افزایش رسمی قیمت‌ها به ویژه اقلام مصرفی در ابتدای سالی که به عنوان سال مهار تورم مطرح شده و در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش قیمت‌های تایید شده مانع از مهار تورم نمی‌شوند، اظهار داشت: سیاست مهار تورم قرار نیست مخل تولید شود، در شرایطی که قیمت نهاده‌های تولید در حال افزایش است، اگر قرار باشد قیمت محصول را ثابت نگه داریم، تولیدکننده ورشکست و رشد تولید متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: مهار تورم به معنای تثبیت تمام قیمت‌ها نیست به این معنا است که نرخ تورم را به تدریج کاهشی کنیم. 

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه مسیر کنترل تورم از مسیر کنترل قیمت‌ها نیست، گفت: کنترل تورم از مسیر رفع ناترازی‌هایی است که منجر به تورم می‌شود و باید ناترازی بودجه و بانک‌ها را برطرف کنیم و این موارد هستند که می‌توانند تورم را به صورت پایدار کنترل کنند وگرنه قیمت‌گذاری موضوعی است که اتفاقا به ضد خودش تبدیل می‌شود چراکه با این اقدام بنگاه‌ها ناتراز شده و ورشکست می‌شوند و در نهایت تولید کاهش پیدا می‌کند، در این شرایط قیمت کالا در بازار افزایش پیدا می‌کند و باید یکسری بنگاه ورشکسته را هم جمع کنیم.

وی افزود: بنابراین قیمت‌گذاری، راه کنترل تورم نیست که بگوییم افزایش رسمی قیمت تعدادی از اقلام و کالاها با سیاست مهار تورم تناقض دارد. 

روحانی درباره ملموس شدن بهبود شاخص‌های اقتصادی و کاهش نرخ تورم در معیشت و زندگی مردم اظهار داشت: اینکه تقریبا ثباتی در تمام بازارها ایجاد شده کاملا محسوس است. اگر شرایط امروز را با زمستان سال گذشته مقایسه کنیم کاملا مشخص است که مردم انتظار جهش قیمت‌ها را ندارند و نظرسنجی‌هایی که منعکس می‌شود؛ این موضوع را تایید می‌کنند. 

وی ادامه داد: دولت باید این شرایط را پایدار کند، در حال حاضر قیمت ارز، مسکن و سایر بازار‌ها نشان می‌دهد که انتظارات مردم مانند سال گذشته افزایش قیمت‌ها نیست و انتظارات تورمی کنترل شده است. 

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به عوامل کنترل انتظارات تورمی گفت: حتما عوامل سیاسی در کنترل انتظارات تورمی بی‌تاثیر نبوده و حتما عوامل اقتصادی در کاهش تورم و کنترل انتظارات تورمی اثرگذار بوده و نقش داشته است، مدیریت بازار ارز تنها به اتفاقات سیاسی مربوط نمی‌شود بلکه این موضوع که بانک مرکزی چطور در بازار ارز عمل کرده، کسری بودجه چگونه مدیریت می‌شود و تامین مالی به چه شکل انجام می‌شود و … در کنترل تورم اثرگذار بوده‌است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید